«En gåtefull ung mann» – prisbelønt historie om Tobias

Tobias på tolv år går på Fagernes skole på Finnsnes i Troms. Gjennom Statped Nords Arena-prosjekt har de voksne rundt Tobias utviklet større forståelse for Tobias sitt eget språk. Statpeds magasin «Rom for læring» mottok nylig pris for historien om Tobias.

Tobias på forsiden til "Rom for læring"

Tobias på forsiden til "Rom for læring"

Historien om Tobias er en sterk historie om hvordan personer rundt eleven representerer fremmende eller hemmende barrierer for utvikling. Gjennom Arena-prosjektet har foreldre og fagpersoner arbeidet systematisk med å forstå Tobias og gi ham en bedre hverdag. Prosjektet har vist betydningen av at det er personene rundt, ikke brukeren selv, som må endre seg for å fremme utvikling.

Historien er beskrevet gjennom artikkelen «En gåtefull ung mann» i bladet «Rom for læring«, Statpeds magasin om inkluderende opplæring. «Rom for læring» ble tidligere i høst tildelt prisen for beste journalistiske arbeid under Kommunikasjonsforeningens årlige prisutdeling som følge av artikkelen om Tobias sin historie .

Du kan også høre om hvordan Tobias har lært de voksne et nytt språk i NRK Nordnytts innslag om Tobias.

Les artikkelen «En gåtefull ung mann» i «Rom for læring» (nr 3/2010).